De Boer & Ritsema
[:swvar:text:119:]

Leugen 2/9: Het kan mensen iets schelen voor welk bedrijf ze werken

Marcus Buckingham schreef samen met Ashley Goodall ‘Negen Leugens van de werkvloer. In dit boek rekenen ze af met hardnekkige en gangbare beelden over de werkvloer. Voor onze tweede leugen verwijzen Marcus Buckingham en Ashley Goodall gemotiveerd en onderbouwd naar het land der fabelen: het kan mensen iets schelen voor welk bedrijf ze werken. 

door
category

Het etiket ‘leugen’ vond ik lastig te plaatsen, want ik kon me juist heel goed vinden in deze stelling. Dus ik was kritisch waar de schrijvers mee zouden komen. 

 

De keuze van een toekomstige werkgever

 

Met een aantal voorbeelden leggen ze echter meteen de vinger op de zere plek. Het kan mensen wel degelijk iets schelen voor welk bedrijf ze kiezen. Sterker nog, er wordt voor de keuze van een toekomstige werkgever flink wat vooronderzoek verricht om te bepalen of het betreffende bedrijf wel past qua cultuur, missie, visie, drijfveren, arbeidsvoorwaarden.

 

Ik hoor u bijna denken...’En wat betekenen al die lijstjes van meest populaire werkgevers dan?’ Ik neem u mee.

 

De auteurs concluderen uit onderzoek dat deze lijstjes vooral de populariteit van de verschillende bedrijfsculturen weergeeft. Bedrijven weten goed welke cultuur ze willen opbouwen en uitdragen en vooral dat laatste lukt uitstekend. En dat deze lijstjes een aantrekkende werking hebben moge duidelijk zijn.

 

De lokroepen van prachtige faciliteiten, hippe secundaire arbeidsvoorwaarden, ze werken. Tot zover, missie geslaagd. En nu komt de ‘maar’, want dat wat we belangrijk vinden begint als ‘bedrijf’ maar ‘dat transformeert al gauw in iets heel anders.’ Daarna begint de werkelijkheid in te dalen.

 

Het zijn teams waar medewerkers zich thuis voelen

 

Buckingham en Goodall betogen vlijmscherp en onderbouwd met gedegen onderzoeksresultaten dat medewerkers betrokken blijven bij bedrijven door de samenwerking binnen het eigen team, door de kwaliteit van de teamleider om teamleden te laten excelleren en het beste uit de individuele teamleden te halen. Het zijn teams waar medewerkers zich thuis voelen en niet het bedrijf en haar organisatiecultuur.

 

Bedenk het maar zelf: ‘een mooie bedrijfscultuur, prachtig product én collega’s waar u niet prettig mee samenwerkt’ Wat telt zwaarder denkt u? Teams bepalen waar de focus naar toe zou moeten en binnen een goedwerkend team vindt elk teamlid de waardering voor zijn of haar unieke bijdrage aan de teamdoelen.

 

En de rol van de teamleider? Superbelangrijk!  En met de overige 8 leugens geven de schrijvers handvatten aan teamleiders die het beste uit hun team willen halen.  

 

De rol van de teamleider

 

Het omgekeerde gebeurt dus ook. Medewerkers verlaten de organisatie als ze zich niet prettig voelen binnen hun team, niet de aandacht en waardering krijgen die recht doet aan hun talent, kwaliteiten en prestaties. Goede medewerkers verlaten de organisatie als de samenwerking met de teamleider slecht is.

 

Het statement van Buckingham en Goodall is kristalhelder: ‘Jouw rol als teamleider is de belangrijkste rol in welk bedrijf dan ook. En de mensen die het bedrijf uitkiest voor de rol van teamleider zijn de belangrijkste beslissingen die het bedrijf kan nemen.’ 

 

En u?

 

We zijn benieuwd wat organisaties doen om hun teams het allerbeste uit zichzelf te kunnen laten halen. Wat doet uw bedrijf daaraan? Wat doet u daaraan?

 

In ons volgend artikel pakken we de volgende leugen aan: ‘Mensen hebben potentieel‘, benieuwd hoe deze stelling door Marcus en Ashley getackeld wordt?

Onze tevreden klanten

DBR werkt voor ambitieuze organisaties, teams en individuen die zich realiseren dat ‘de menskant’ essentieel is voor resultaat.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact op