Leugen 1/9 - Mensen hebben feedback nodig
Marcus Buckingham schreef samen met Ashley Goodall ‘Negen Leugens van de werkvloer. In dit boek rekenen ze af met hardnekkige en gangbare beelden over de werkvloer. Oké, we gooien meteen een stevige leugen voor uw voeten: ‘Mensen hebben feedback nodig’.
Voor we inhoudelijk voor u samenvatten wáárom deze stelling niet waar is, een klein uitstapje door Buckingham: ‘Snapchat, inmiddels kleine 300 miljoen gebruikers, kent geen enkele feedback-knop. Je plaatst je bericht, de ontvanger neemt het tot zich. That’s it!
Andere social media kanalen kennen wél de feedback knop. Het doel van die knop is vooral gebruikt om waardering op te halen. Niet om ‘dislikes’ te verzamelen en al helemaal niet om ‘waar kan mijn leven beter’ –reacties op te halen. Dus kern van dit betoog gaat dus over positieve aandacht!
De behoefte aan aandacht
Waar we behoefte aan hebben is aandacht en waardering. Zelfs negatieve aandacht, zo betogen de schrijvers, is nog altijd beter dan geen aandacht… Ook Joost van Kampen schrijft daarover in ‘verwaarloosde organisaties’. Aandacht dus, maar wel positief graag. Dat is wat ons harder doet lopen! Dat is waar we van groeien!
Kortom als het zo is dat mensen aandacht nodig hebben en vooral op zoek zijn naar waardering waarom richt het traditionele feedbacksysteem zich dan zo hardnekkig op wat beter moet, ook soms verwoord als de zesjescultuur.
Waarom dan toch die hardnekkige feedback?
Ben Tiggelaar zegt het duidelijk: ‘we zijn van jongs af aan gewend om naar de onvoldoendes te kijken, daar waar het beter moet. Dus van een 5 naar een zes is een verbetering. Maar zit u als klant te wachten op een dienstverlener die een zesje scoort? We zijn als klant op zoek naar die 8 in dienstverlening’. Dus wat werkt dan wel?
Je kan beter investeren in van ‘Goed naar Beter’ (of met Jim Collins woorden ‘Good to great’). Dat is niet alleen veel leuker, het is succesvoller en duurzamer. We merken het in onze talentenprogramma’s waarin onze focus ligt op het verder ontplooien van de sterktes: de leer - en prestatiecurve zijn stijgend.
De werking van ons brein
Voor de lezer die nog meer bewijs nodig heeft beschrijft Buckingham een korte versie van de werking van ons brein. Uit wetenschappelijke experimenten blijkt dat het brein op negatieve feedback reageert via het ‘vechten of vluchten’ deel.
Dat deel van ons brein wat geactiveerd wordt bij gevaar, het endorfine gehalte neemt toe en we zijn klaar om….te vechten of vluchten. En wat het nog erger maakt: sommige organisaties organiseren als antwoord daarop dan maar een training ‘omgaan met feedback’. Dit helpt dus in essentie niet om te leren en te verbeteren.
Positieve aandacht is de cocktail voor groei
‘Waar gaat het goed en wat kan nog beter’, ik vond het een taalkunstje maar begrijp inmiddels dat het veel meer is dan dat. Die positiviteit werkt vooral goed als de gedachte is gekoppeld aan het doen. Een kleine verbeteractie of gedragsexperiment als gevolg van positieve aandacht is de cocktail voor groei.
We merken dat steeds meer organisaties die hun gesprekscyclus focussen op het ‘voeren van het goede gesprek’. Bij positieve aandacht werd, zo ontdekken de onderzoekers, het deel van de hersenen geactiveerd waarmee we nadenken en wat zorgt voor optimale waarneming. Prima ingrediënten om het werk wat we doen weer een klein stukje beter te maken.
Precies wat we beogen met deze bijdrage. Een duimpje waarderen we zeker en een inhoudelijke reactie of ervaring natuurlijk ook. Of wellicht heeft u een andere invalshoek, een ‘oneens’ reactie? Ook die blijven welkom hoor.
In ons volgende artikel het volgende hardnekkig en gangbaar beeld over de werkende mens: ‘het kan mensen iets schelen voor welk bedrijf ze werken‘, maar waarop selecteren mensen hun potentiële werkomgeving dan wel?