De Boer & Ritsema
[:swvar:text:119:]

Binden en boeien; de kracht van de juiste selectie

Niets nieuws onder de zon, succesvolle werving en selectie begint bij het vinden van de juiste persoon op de juiste plek. De focus is echter wel aan het veranderen, we kijken steeds meer naar het vinden van het juiste talent voor een bepaalde rol, in plaats van alleen het hebben van de vakbekwaamheid voor het invullen van een functiebeschrijving.

door
category
Binden en boeien: de kracht van de juiste selectie

 

Niets nieuws onder de zon, succesvolle werving en selectie begint bij het vinden van de juiste persoon op de juiste plek. De focus is echter wel aan het veranderen, we kijken steeds meer naar het vinden van het juiste talent voor een bepaalde rol, in plaats van alleen het hebben van de vakbekwaamheid voor het invullen van een functiebeschrijving. Kortom, niet alleen de cognitieve en inhoudelijke vaardigheden en achtergrond van een kandidaat doen ertoe, maar vooral hoe iemand in een team en de organisatie past. Het draait steeds meer om de onderliggende drijfveren en waarden die iemand meebrengt en in welke omgeving deze talenten optimaal tot hun recht komen.

Daarmee is het inzetten van de drijfverenscan een relevant onderdeel van het wervingsproces. Deze scan biedt niet alleen inzicht in de motivatie van de kandidaat, maar creëert ook ruimte voor diepgaande gesprekken in het wervingsproces. Door de drijfveren van een persoon te begrijpen, kunnen we een beter beeld krijgen, over hoe iemand waarde kan toe kan voegen in een team en samenwerking en op welke manier een omgeving stimulerend dan wel uitdagend kan zijn om een professional optimaal te laten functioneren en te binden en boeien op langere termijn.

 

Het benutten van de drijfverenscan in het proces van werving en selectie, stelt kandidaten bovendien in staat tot zelfreflectie aan de voorkant en het formuleren van relevante vragen. Het zorgt ervoor dat het gesprek niet oppervlakkig blijft, maar dat er dieper in gegaan wordt op dat wat iemand drijft. Hierdoor ontstaan er waardevolle en persoonlijke gesprekken waarin relevante vraagstukken in een vroegtijdig stadium al beter worden belicht. Soms leeft de zorg, dat we door het gebruik van dergelijke tools te veel in hokjes en kleurtjes denken. Echter, de praktijk leert dat het tegenovergestelde waar is. Het leidt tot meer begrip en volwassenheid in eerste gesprekken en zorgt ervoor dat we kijken naar de unieke kwaliteiten en behoeften van elke kandidaat.

 

Ben je nieuwsgierig hoe dit voor jouw organisatie kan werken, neem gerust contact op met ons.

 

Onze tevreden klanten

DBR werkt voor ambitieuze organisaties, teams en individuen die zich realiseren dat ‘de menskant’ essentieel is voor resultaat.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact op