De Boer & Ritsema
[:swvar:text:119:]

Waarom je als organisatie juist nu het zelfleiderschap wilt verhogen

Organisaties worden ‘platter’ en is zelfsturing of zelforganisatie trending. Is het niet doordat managementniveaus worden verminderd, dan is het wel doordat de rol van de manager verandert in meer coachend dan sturend. We kijken graag naar succesvolle organisaties met weinig management en veel gemotiveerde mensen zoals ‘Buurtzorg’. Maar zo’n organisatie vraagt om medewerkers die zichzelf motiveren en verantwoordelijkheid durven nemen. Kortom medewerkers met hoge mate van ‘zelfleiderschap’.

Lees in deze blog wat zelfleiderschap is, hoe je zelfleiderschap versterkt en wat het oplevert

door
category

Wat is Zelfleiderschap?
 

Zelfleiderschap definiëren we als: ‘in staat zijn om jezelf positief te beïnvloeden om de goede richting op te gaan’. Hiervoor is het belangrijk dat je voldoende zelfkennis hebt om te weten hoe jij jezelf de goede richting op krijgt. Wat heb jij nodig om doelen te behalen?

Want wat goed werkt voor een ander, werkt niet per se goed voor jou. Zo verzuchtte mijn vrouw toen we allebei thuis werkten: ‘Moet je niet wat vaker pauze nemen?’. Voor haar werkt dat blijkbaar goed. Voor mij is het minder van belang, ik maak liever eerst mijn taak even af.

En laat je niet misleiden door de term zelfleiderschap waarbij vaak wordt verondersteld dat meer zelfstandigheid in het uitvoeren van werk beter is. Dat geldt zeker niet voor iedereen. Zelfleiderschap houdt in dat je van jezelf weet wat voor jou prettig werkt. Het betekent ook dat je die factoren beïnvloedt zodat je je taak goed en gezond uitvoert. Dus wanneer een medewerker is gebaat bij wat begeleiding, is iedereen beter af wanneer diegene daar om vraagt. Want onder druk zal die medewerker waarschijnlijk ook zonder begeleiding tot een goed resultaat kunnen komen, maar is het risico dat dit leidt tot stress en in het ergste geval uitval. 


Voor het beheersen van zelfleiderschap is het zaak om te begrijpen wat voor jóu de goede richting is en hoe jij jezelf het beste kan beïnvloeden om dit te bereiken. Zodanig dat er wordt gepresteerd met plezier. Winst voor medewerker en organisatie.

Hoe vergroot je het zelfleiderschap? 
 

Hoewel er zeker mensen zijn die van nature over voldoende zelfleiderschap beschikken, hebben de meeste mensen zich hierin nog te ontwikkelen. Niet omdat ze het niet zouden willen, maar voornamelijk doordat zij zich niet bewust zijn van hun eigen mate van zelfleiderschap, waar zelfleiderschap uit bestaat en hoe je jezelf hierin ontwikkelt. 

Het model van zelfleiderschap kent echter drie thema’s waarop iemand zichzelf kan ontwikkelen om zodoende met plezier te presteren: Gedrag, Aangenaam werken en Constructies denken. Hieronder een korte samenvatting:
 

1. Gedrag

Het ideaalbeeld voor zelfleiderschap is dat iemand de juiste doelen kan stellen, zichzelf daarin kan monitoren en belonen bij succes of streng zijn voor zichzelf wanneer dit nodig is. Uiteraard vertonen maar weinig mensen van nature dit ideaalbeeld van gedrag. Zo kunnen mensen die té streng zijn voor zichzelf weinig resultaat boeken doordat het eerst perfect moet zijn voordat zij het afleveren. Niet bevorderlijk voor de gemoedstoestand van de medewerker en niet bevorderlijk voor de voortgang van de organisatie. En mensen die heel goed zijn in doelen stellen en daar in een rechte lijn naartoe werken, kunnen wel eens hun omgeving uit het oog verliezen waardoor alsnog weinig mensen blij en tevreden zijn met het behaalde doel.
 

2. Aangenaam werken

Zelfleiderschap groeit wanneer iemand de werkomgeving en het werk zelf plezierig kan maken. Hoe beter het werk en de werkomgeving past bij de eigen voorkeuren, hoe makkelijker die persoon zal floreren. Dat kan ‘m al in de simpele dingen zitten: een muziekje aanzetten bij het werk, juist zorgen voor een stille werkomgeving of plaats een mooie plant bij het bureau. Het werk plezierig maken kan door bijvoorbeeld leuke en minder leuke taken goed af te wisselen in plaats van de minder leuke taken uitstellen en allemaal achter elkaar moeten doen. Of doe juist eerst de minder leuke taken en daarna als beloning de leuke taken.
 

3. Constructief denken

De manier waarop we denken, en soms ook tegen onszelf praten, is heel bepalend voor ons zelfleiderschap. Tijdens het klussen hoorde ik een vriend roepen: ‘Wat een ongelooflijke sukkel ben ik toch, hoe dom kun je zijn.’. Een interne dialoog, want hij had niet de bedoeling om mij te betrekken in zijn conversatie. Of het klusje daarna beter is gegaan en of hij zich prettig voelde in zijn werk mag je zelf invullen…. Constructief denken houdt in dat je je hersenen gebruikt om een probleem op te lossen in plaats van je gedachten in cirkels laten gaan zonder richting de oplossing te komen. Zo helpt een positieve mindset ons sneller richting een oplossing dan een negatieve mindset.

Wat levert zelfleiderschap organisaties op? 
 

In het kort zorgt zelfleiderschap voor medewerkers die vanuit eigen motivatie zelf verantwoordelijkheid nemen, durven kiezen en met plezier werken. Dit zorgt niet alleen voor succesvolle, maar ook gezonde en gelukkige organisaties.
 

Is er met een lage mate van zelfleiderschap dan geen succes mogelijk? Zeker wel, de prestaties van een medewerker kunnen alsnog goed zijn. Maar er is wel een groot risico dat deze medewerker zichzelf uitput en in het ergste geval ziek wordt. Presteren door voornamelijk externe motivatie en op een opgelegde manier zorgt ook niet voor binding tussen medewerker en organisatie. Wanneer een medewerker vanuit eigen motivatie en eigen sturing de prestatie kan leveren die de organisatie nodig heeft, zal de medewerker zich meer verbonden voelen. Hij of zij kan immers zichzelf zijn en floreren. Zelfleiderschap is daarmee een oplossing voor twee hedendaagse problemen van werkgevers: uitval door stress en het moeilijk weten te binden van medewerkers. 
 

Gezonde en gemotiveerde medewerkers die weten hoe zij zichzelf kunnen beïnvloeden om doelen te behalen, leveren de beste resultaten. Zij komen met vernieuwende ideeën en oplossingen. Deze input vanaf de werkvloer naar boven zorgt er voor dat je als organisatie competitief kan blijven in een snel veranderende wereld. Het mooiste is dat leidinggevenden niet meer in het duister tasten hoe de verschillende teamleden het beste kunnen gefaciliteerd kunnen worden om dit resultaat te bereiken. Medewerkers kunnen bij een hoge mate van zelfleiderschap zelf aangeven wat er nodig is om goed te presteren.

Aan de slag met zelfleiderschap
 

Tijd om te werken aan het zelfleiderschap van medewerkers. Maar hoe? 

Maak gebruik van de Zelfleiderschapscan. Een simpele en zelfstandige manier om het werkgeluk van medewerkers te verhogen. 

Onze tevreden klanten

DBR werkt voor ambitieuze organisaties, teams en individuen die zich realiseren dat ‘de menskant’ essentieel is voor resultaat.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact op