De Boer & Ritsema
[:swvar:text:119:]

Een kwestie van aandacht

Paul werkt sinds 2001 bij DBR. Hij is zowel consultant, trainer en coach. “Dit is een leuk vak! Je raakt nooit uitgeleerd, over anderen en daarmee over jezelf.

 

Als ik complexiteit in teams hanteerbaar kan maken door een handzaam model, als ik leidinggevenden zou kunnen verleiden tot meer tolerantie naar hun medewerkers toe (let op: verwar dat niet met ‘bedekken onder de mantel der liefde’), dan vind ik het ook nog zinvol”.  

door
category

Hij was vroeg. Hij schonk zichzelf een kop koffie in. Hij koos een stoel uit, pakte een boek uit zijn tas en ging lezen. ‘Een levensregel voor beginners’, pikte ik op, Wil Derksen was de auteur.  

 

‘Interessant?’, vroeg ik, toen hij even opkeek.  

‘Zeer’. Om glimlachend te vervolgen: ‘Benedictijnse spiritualiteit voor het dagelijks leven’.  

‘Levensregel? Benedictijnse spiritualiteit?’ Ik was zeer verbaasd, kende hem als vrij autonoom en down to earth.  

 

‘Bijzonder boeiend’, zei hij. ‘Bij Benedictus heeft een regel de functie van gids. Meer een principe dat je op koers houdt. Sec beschouwd, dit gaat over leiderschap. Toch ook het thema van vandaag?’. Hij doelde op onze teamdag die over een halfuur zou starten. Met zijn collega’s, allen bijzonder hard werkend, allen met nauwelijks tijd voor reflectie, allen volledig geregeerd door de waan van de dag. 

 

Hij raakte op dreef: ‘Daden die gericht zijn op wat goed is, een uiting van een beter moreel leven’.  

 

En ik dacht aan hoe belangrijk voorbeeldgedrag is in organisaties. Goed voorbeeld doet volgen. En ja, orkestmusici studeren harder voor een inspirerende dirigent dan de cao voorschrijft. Ziekteverzuim is laag bij bedrijven die goed voor hun mensen zorgen.  

 

‘Het streven is om bij alles wat je doet daar aandacht aan te geven: dit gesprek bijvoorbeeld, zei hij, de kop koffie, de afwas. Maar ook hoe je pauzes neemt’.  

 

Ik luisterde en de eenvoud raakte mij. Ik had het eerder gehoord, natuurlijk, maar gek genoeg, nu kon ik het voelen.  

 

‘Opletten en de zaken in orde krijgen, alles wat je aanraakt laten doordringen met kwaliteit. Kleine dingen maar ook grote dingen: een vlindertuin aanleggen bijvoorbeeld, maar ook het opzetten en bijhouden van een website’. Een knipoog naar onze site. Hij wist dat we er mee bezig waren. Mooie metafoor, die vlindertuin. Hoe verleid je een vlinder. Je inleven, je verplaatsen, keuzes maken, ordenen. Eerst aandacht voor kwaliteit dan het resultaat. Orde en schoonheid werken aanstekelijk. 

 

Zijn verhaal ook. Ik was een en al aandacht en ervoer de kracht ervan. Ik bedacht dat een houding van aandacht in een tijd van chaos veel rust kan brengen. Misschien wel dé remedie tegen burn-out. Maar hoe cultiveer je een houding van aandacht? Wat zegt Benedictus daarover? Want het is zo verleidelijk om meer prioriteit te geven aan een presentatie voor het MT dan het stofzuigen van de huiskamer. Het lijkt soms zo vanzelfsprekend om meer aandacht te geven aan die nieuwe klant dan het plakken van de fietsband van je zoon. Ja, wat zegt Benedictus hierover? Dat het om het ritme gaat. Tussen inspanning en ontspanning. Tussen werk en privé. Tussen doen en reflectie. Datgene wat aan de beurt is, dient zorgvuldig te worden opgepakt. Dat het niet zozeer uitmaakt wat je doet, maar hoe je het doet. Het gaat om de onderliggende intentie, die telt. De intentie om een betere collega, leidinggevende, ouder, partner te worden. Dat je echt moeite doet voor meer empathie. Onze prestatiemaatschappij is eenzijdig gericht op het inzetten van onze talenten. Net zo belangrijk is hoe je deze talenten inzet. En, dat is fijn bij Benedictus, je best doen is genoeg, misschien kun je niet beter. We kunnen niet allemaal Boeddha’s zijn.  

 

Ik vroeg P. of hij de dag wilde starten. Met een herhaling van zijn mini-college Benedictus, om vervolgens aan te geven wat volgens hem binnen het team aandacht nodig had. Hij opende, sprak vanuit zijn hart. Elk woord was raak. Het team ontspande. De rust in die bijeenkomst, de rust en diepgang die toen werd bereikt is daarna zelden overtroffen.  

Onze tevreden klanten

DBR werkt voor ambitieuze organisaties, teams en individuen die zich realiseren dat ‘de menskant’ essentieel is voor resultaat.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact op