De Boer & Ritsema
[:swvar:text:119:]

Hoe zorg je samen met medewerkers dat zij gelukkig blijven binnen de organisatie?

Ervaren of goed opgeleid personeel is voor veel organisaties lastig te vinden. Het belang van het binden en blijven boeien van medewerkers is daardoor tot ongekende hoogte gestegen. De concurrentie op de arbeidsmarkt is hoog, recruiters wringen zich in de meest gekke bochten om jouw goede medewerkers te overtuigen een overstap te maken.

 

Je wilt niet dat medewerkers vertrekken, want het zoeken naar nieuw talent kost veel tijd en geld. Minimaal drie maanden en de kosten voor werving bedragen per vacature gemiddeld 2 tot 3 keer het maandsalaris van de in te vullen functie. En dan heb je nog te maken met de lagere productiviteit bij het inwerken van een nieuwe medewerker. Je wil medewerkers dus graag behouden.

 

Weet jij voldoende over hoe je je medewerkers aan je bindt en hoe je ze blijft boeien om binnen de organisatie te blijven? Wat meer dan het bieden van een fatsoenlijk pakket aan arbeidsvoorwaarden? In veel organisaties is dit een belangrijke strategische vraag waar antwoord op wordt gezocht. Geen generiek antwoord, maar gericht op de eigen organisatie en medewerkers

door
category

It takes two to tango!

 

Goed werkgeverschap, inspirerend (team)leiderschap, goede arbeidsvoorwaarden en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling zijn allemaal belangrijke zaken die je als werkgever op orde dient te hebben. Wij noemen dat ‘organisatie-hygiëne’, de basis op orde. We geloven verder dat vakmensen niet gepamperd hoeven te worden. Zij kunnen ook prima zelf zorgen dat zij binnen de organisatie met plezier blijven presteren. De rol van de werkgever is om daar voldoende ondersteuning en handvatten in aan te reiken.
 

Niet iedere professional is zich bewust van wat hem of haar motivatie en werkplezier geeft. Dit is ook voor iedereen anders. Daarom is één generieke manier om medewerkers te binden en blijven boeien niet mogelijk. Wel kun je op één vlak medewerkers ondersteunen in hun weg naar meer werkgeluk. Dat is ‘zelfleiderschap’. Hoe hoger het zelfleiderschap, hoe beter een individu in staat is om met plezier te werken. Wanneer iemand weet wat hij nodig heeft om met plezier te presteren en dit voor zichzelf kan regelen (met hulp van de organisatie), creëert de medewerker een antwoord op maat op de vraag hoe je medewerkers het beste kunt binden en boeien.

Verhoogd werkplezier door zelfleiderschap

 

Zelfleiderschap is onder te verdelen in drie thema’s: Gedrag, aangenaam werken en constructief denken.

 

  1. Gedrag
    Het ideaalbeeld voor zelfleiderschap is dat iemand de juiste doelen kan stellen, zichzelf daarin kan monitoren en belonen bij succes of streng zijn voor zichzelf wanneer dit nodig is. Hierbij geeft de organisatie de vrijheid om zelfsturend te zijn in plaats van een leidinggevende die iemand continu op de nek zit met voortgangsrapportages.

     
  2. Aangenaam werken
    Aangenaam werken gaat over het creëren van een prettige werkomgeving. Zeker nu, het het hybride werken, een belangrijk thema. Hoe beter iemand de werkomgeving en het werk plezierig kan maken voor zichzelf, hoe meer die persoon floreert. Denk hierbij aan zorgen voor een goede werkplek. Hierbij werkt de één fijn met reuring om zich heen en de ander wordt juist blij van een afgesloten stille ruimte. Het werk zelf plezierig maken kan bijvoorbeeld door te zorgen voor een juiste verdeling van leuke en minder leuke taken op een dag.

     
  3. Constructief denken
    Constructief denken houdt in dat je je hersenen gebruikt om een probleem op te lossen in plaats van je gedachten in cirkels laten gaan zonder richting de oplossing te komen. Zo helpt een positieve mindset ons sneller richting een oplossing dan een negatieve mindset. Heb je het geloof dat je een matige klusser bent, dan zul je daar bij elk klusje bewijs voor vinden. Heb je echter het geloof dat je van elk klusje weer bijleert, dan zul je daar ook bewijs voor vinden en word je steeds een beetje handiger. Kortom, gedachten kunnen helpend of belemmerd zijn in de taak die je doet. Je wilt weten hoe constructief jij tegen jezelf praat en hoe je dit meer kan doen.

 

Zoals duidelijk wordt in de 3 thema’s van zelfleiderschap draagt elk thema bij aan verhoogd werkplezier. En hoe hoger het werkplezier, hoe minder het verlangen om de organisatie te verlaten. Zet zelfleiderschap op de agenda en zie het binden en boeien van medewerkers niet als een eenzijdige taak. It takes two to tango. Jij leidt, maar de medewerker moet zelf (leren) dansen.

 

Tijd om te werken aan het zelfleiderschap van medewerkers. Maar hoe?

 

Maak gebruik van de Zelfleiderschapscan. Een simpele en zelfstandige manier om het werkgeluk van medewerkers te verhogen. 

 

Met de DBR zelfleiderschapscan meet de medewerker in welke mate hij of zij manieren inzet om tevreden en effectief in het werk te staan. Met de uitslag van de scan krijgt de respondent  concrete tips en oefeningen om meer zelfleiderschap te ontwikkelen. Daarvoor moeten medewerkers wel de ruimte krijgen. Met meer zelfleiderschap kan de medewerker meer zelfstandig opereren, en dat gaat samen met meer commitment aan de organisatie.

 

LEES HIER MEER OVER DE ZELFLEIDERSCHAPSCAN

 

Onze tevreden klanten

DBR werkt voor ambitieuze organisaties, teams en individuen die zich realiseren dat ‘de menskant’ essentieel is voor resultaat.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact op